5. Ασκήσεις αυτο-αξιολόγησης 

 

Πολλαπλής επιλογής:

 

  1. Πότε οι φυσικές επικινδυνότητες εξελίσσονται σε καταστροφή;

α. Όταν συναντήσουν εκτεθειμένα στοιχεία/κοινότητες

β. Όταν συναντήσουν τρωτά στοιχεία/κοινότητες

γ. Όταν συναντήσουν στοιχεία/κοινότητες με υψηλή προσαρμοστικότητα

δ. Όταν οι επικινδυνότητες είναι υψηλής έντασης και μεγάλης χωρικής εμβέλειας.

 

  1. Μια υδρολογική καταστροφή μπορεί να προκαλέσει:

α. Μόνο πρωτογενείς καταστροφές

β. Μονό Πρωτογενείς και Τριτογενείς Καταστροφές

γ. Μόνο Πρωτογενείς και Δευτερογενείς Καταστροφές

δ. Όλα τα παραπάνω

 

  1. Οι Natech είναι αποτέλεσμα:

α. Έκρηξης και Διαφυγής Αερίου

β. Διαφυγής αερίου και Ακτινοβόλησης

γ. Δηλητηρίασης και Κατάρρευσης

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1. Τα αεροπορικά δυστυχήματα ανήκουν:

α. Στις καταστροφές εξωγήινης προέλευσης

β. Στα βιομηχανικά ατυχήματα

γ. Στα ατυχήματα στις μεταφορές

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1. Οι φυσικές καταστροφές περιλαμβάνουν:

α. Όλα τα γεωφυσικά, μετεωρολογικά και κλιματικά γεγονότα,

β. Μόνο τα γεωφυσικά

γ. Τα μετεωρολογικά και κλιματικά

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1. Προκειμένου να ενσωματωθεί μια καταστροφή στη βάση δεδομένων της Διεθνούς Στρατηγικής των Ηνωμένων Εθνών για τη Μείωση των Καταστροφών (UNISDR) θα πρέπει να ικανοποιούνται ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα κριτήρια:

α. Αναφορά για 100 τουλάχιστον θανάτους,

β. Αναφορά για 1000 τουλάχιστον επηρεασμένους,

γ. Αίτημα της εθνικής κυβέρνησης να ενταχθεί στη βάση δεδομένων UNISDR

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1. Προκειμένου να ενσωματωθεί μια καταστροφή στη βάση δεδομένων EM-DAT πρέπει να πληρούνται τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα κριτήρια:

α. 100 ή περισσότερα άτομα ανέφεραν ότι επηρεάστηκαν,

β. 10 ή περισσότεροι άνθρωποι αναφέρθηκαν νεκροί,

γ. Κήρυξη κατάστασης έκτακτης ανάγκης

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1. Αν ένα κράτος κάνει έκκληση για βοήθεια

α. Ενσωματώνεται μια καταστροφή στη βάση δεδομένων EM-DAT

β. Ενσωματώνεται μια καταστροφή στη βάση δεδομένων UNISDR

γ. Ενσωματώνεται μια καταστροφή στη βάση δεδομένων EM-DAT & UNISDR

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1.  Το Σχέδιο Ξενοκράτης συντάχθηκε από:

α. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής

β. Τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας

γ. Την Περιφέρεια Αττικής

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1.  Στο Σχέδιο Ξενοκράτης

α. Καθορίζονται τα είδη των καταστροφών και οι αντίστοιχοι όροι πολιτικής προστασίας.

β. Καθορίζονται ρόλοι και δίνονται κατευθύνσεις σχεδίασης σε Υπουργεία, Περιφέρειες, Ν.Α., Δήμους, Κοινότητες.

γ. Αποσαφηνίζεται ότι όλα τα σχέδια εγκρίνονται από τη ΓΓΠΠ.

δ. Όλα τα παραπάνω

 

  1. Ο «Δάρδανος» είναι το Γενικό Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Άμεσης/Βραχείας Διαχείρισης των Συνεπειών από την:

α. Εκδήλωση Χιονοπτώσεων και παγετού

β. Εκδήλωση Πλημμυρικών Φαινομένων

γ. Εκδήλωση Σεισμών

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1. Οι αγροτικοί πληθυσμοί χρησιμοποιούν τα εργαλεία υπηρεσιών καιρού και κλίματος

α. Για να αυξήσουν την τρωτότητα τους

β. Για να πάρουν επιδοτήσεις από την ΕΕ

γ. Ως μέτρα για τη διαχείριση του κινδύνου

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1. Από την έκρηξη του ηφαιστείου Eyjafjallasveit η τέφρα εξαπλώθηκε:

α. Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο

β. Στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη Γαλλία

γ. Στη Γερμανία και Σουηδία

δ. Όλα τα παραπάνω

 

  1. Από την έκρηξη του ηφαιστείου Eyjafjallasveit επηρεάστηκαν:

α. Τα φυτά των αγροτικών καλλιέργειών σε όλη την Ισλανδία

β. Τα ζώα που βρίσκονταν σε φάρμες σε όλη την Ισλανδία

γ. Τα φυτά και τα ζώα στις κοντινές περιοχές με το ηφαίστειο

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

 

  1. Οι εργάτες στην Κένυα απέρριψαν μετά την έκρηξη του ηφαιστείου Eyjafjallasveit, 3.000 τόνοι λουλουδιών λόγω ότι:

α. Η τέφρα από την έκρηξη του ηφαιστείου είχε καλύψει τις καλλιέργειες τους

β. Σταμάτησαν οι χερσαίες μεταφορές προς την Ευρώπη

γ. Σταμάτησαν οι αεροπορικές μεταφορές προς την Ευρώπη

δ. Όλα τα παραπάνω

 

Ερώτηση κρίσης/ανάπτυξης:

1.Χρησιμοποιείστε τη σχέση τρωτότητας με την επικινδυνότητα και τον κίνδυνο για να αποδείξετε ότι η πρόληψη και η θωράκιση της κοινωνίας μειώνουν τον κίνδυνό της καταστροφής.

(Οι καταστροφές μπορεί να συμβούν μόνο όταν οι επικινδυνότητες επιδρούν σε τρωτές κοινωνίες. Σχέση της τρωτότητας με την επικινδυνότητα και τον κίνδυνο υποκεφ. 1.2.5.1).

 

  1. Μπορείτε να διατυπώσετε τρία σενάρια αλυσιδωτών επικινδυνοτήτων όπως παρακάτω: (α) πρωτογενής φυσική επικινδυνότητα οδηγεί σε δευτερογενή φυσική, (β) πρωτογενής φυσική οδηγεί σε δευτερογενή τεχνολογική, (γ) πρωτογενής φυσική οδηγεί σε δευτερογενή φυσική και τριτογενή τεχνολογική. Γνωρίζετε αντίστοιχα εμπειρικά παραδείγματα από τον ελληνικό ή τον διεθνή χώρο. Πίνακες ταξινόμησης καταστροφών υποκεφ. 2.3 και παράδειγμα μελέτης περίπτωσης υποκεφ. 4).