2.3. Εφαρμογές και επιχειρησιακές λειτουργίες

 

Τα συστήματα ERP μεγάλης κλίμακας υποστηρίζουν όλο το εύρος των επιχειρησιακών λειτουργιών μέσω υποσυστημάτων (Σχήμα 6):

 

Σχήμα 6: Εύρος κάλυψης και ολοκλήρωσης Συστημάτων ERP

 

Λειτουργίες διαχείρισης υλικών:-        πίνακες υλικών, προβλέψεις, παρακολούθηση αποθεμάτων, μοντέλα διαχείρισης αποθεμάτων, δεσμεύσεις αποθεμάτων, σημείο αναπαραγγελίας, απόθεμα ασφαλείας, χρόνοι αναπλήρωσης κ.ο.κ.

 

Λειτουργίες παραγωγήςo   Μοντελοποίηση συστημάτων παραγωγής: Υλικά, Πίνακες Υλικών, Κέντρα Εργασίας, Φασεολόγια, μέθοδοι παραγωγής (διακριτή, επαναλαμβανόμενη, διεργασίες)o   Βασικός Προγραμματισμός Παραγωγής (Master Production Schedule – MPS): Μεσοπρόθεσμος και βραχυπρόθεσμος προγραμματισμός παραγωγής τελικών και ημιετοίμων προϊόντων βάσει προβλέψεων και στόχων πωλήσεων με σκοπό τον βέλτιστο προγραμματισμό των διατιθέμενων πόρων. Ο προγραμματισμός διασυνδέεται με τα υποσυστήματα πωλήσεων, προβλέψεων και Προγραμματισμού Απαιτήσεων Υλικώνo   Προγραμματισμός Απαιτήσεων Υλικών (Materials Requirements Planning - MRP): βραχυπρόθεσμος προγραμματισμός διαδικασιών προμηθειών και παραγωγής με βάση τις απαιτήσεις, τη διαθεσιμότητα και τις προμήθειες υλικώνo   Προγραμματισμός απαιτήσεων δυναμικότητας (Capacity Requirements Planning – CRP): προσδιορισμός απαιτήσεων χρήσης πόρων παραγωγής (ανθρώπινου δυναμικού και μηχανών τα οποία ορίζονται ως κέντρα εργασίας) με σκοπό την απρόσκοπτη λειτουργία του παραγωγικού συστήματος, τη βέλτιστη αξιοποίηση της δυναμικότητάς του και την ελαχιστοποίηση καθυστερήσεων

 

 

Λειτουργίες πωλήσεων: o   Μοντελοποίηση στοιχείων πωλήσεων: λογαριασμοί πελατών, προϊόντα, τιμέςo   Παραγγελίες πελατών: συλλογή, τιμολόγηση, φόρτωση, αποστολή, είσπραξη, έκδοση παραστατικώνo   Διαχείριση πελατών, προϊόντα, προβλέψεις, τιμολογιακή πολιτική, διαχείριση παραγγελιών

 

Λειτουργίες προμηθειών: Διαχείριση προμηθευτών, υλικά, διαχείριση προσφορών, παραλαβές o   Μοντελοποίηση βασικών δεδομένων προμηθειών: προμηθευτές, υλικά κ.α.o   Διαχείριση απαιτήσεων αγοράς, προσφορώνo   Αποθέματα υλικώνo   Εκτύπωση παραστατικώνo   Διαδικασίες κλεισίματος περιόδου, απογραφέςo   Τιμολόγια, πληρωμέςo   Προγραμματισμός Απαιτήσεων Υλικών (MRP)

 

Λειτουργίες οικονομικής διαχείρισης: -        Πληρωτέοι λογαριασμοί, εισπρακτέοι λογαριασμοί, Γενική Λογιστική, Μισθοδοσία, Διαχείριση διαθεσίμων (συνάλλαγμα, μετοχές, δάνεια κ.τ.λ.)

 

Διοικητική λογιστική και Κοστολόγηση-        λογιστική κέντρων κόστους, ανάλυση κερδοφορίας, κ.α.

 

Διαχείριση ανθρώπινων πόρων: προσλήψεις, άδειες, εξέλιξη προσωπικού, skills managemento   Οργανωτικές δομέςo   Εκπαίδευση και εκδηλώσειςo   Διαχείριση χρόνου, βαρδιών, απουσιών, υπερωριών, ασθενειώνo   Ταξίδια, μετακινήσειςo   Διαχείριση κόστους προσωπικούo   Δυνατότητες χρήσης εφαρμογών από το ίδιο το προσωπικό

 

Διαχείριση παγίων: -        αγορές παγίου εξοπλισμού, διαχείριση, αποσβέσεις,

 

Διαχείριση έργων: -        μοντελοποίηση έργων, προγραμματισμός, παρακολούθηση

 

Διαχείριση ποιότητας: -        προμηθειών Α’ υλών, παραγωγής σε εξέλιξη, τελικών προϊόντων

 

Διαχείριση αποθηκών: -        διαχείριση αποθεμάτων, διαχείριση αποθηκευτικών χώρων και θέσεων αποθήκευσης, τοποθέτηση, τακτοποίηση, picking, συσκευασία, φόρτωση, απογραφές, επιστροφές

 

Διαχείριση συντήρησης εξοπλισμού και εγκαταστάσεων: -        πρόγραμμα προληπτικής και διορθωτικής συντήρησης, ολοκλήρωση με υποσύστημα διαχείρισης πόρων παραγωγής προκειμένου να υπολογίζεται και να σχεδιάζεται η τρέχουσα και μελλοντική δυναμικότητα παραγωγής. Επιπλέον, διαχείριση εξοπλισμού που διατίθεται σε πελάτες της επιχείρησης

 

Παροχή υπηρεσιών: -        εξυπηρέτηση πελατών, υπηρεσίες, τεχνική υποστήριξη

 

Λειτουργίες αυτοματοποίησης ροής εργασιών (workflow management)

 

Το βασικό χαρακτηριστικό των συστημάτων ERP είναι η διασύνδεση και ανταλλαγή πληροφορίας μεταξύ όλων των παραπάνω υποσυστημάτων έχοντας ως αρχή την ολοκλήρωση των διαδικασιών, όπως η αυτοματοποίηση ροής των ακόλουθων ενδεικτικών διαδικασιών (σε σειρά ή ταυτόχρονα):

  • Λήψη παραγγελίας πελάτη > έλεγχος αποθέματος > εντολή παραγωγής ή παραγγελίας > αποθήκευση > αποστολή στον πελάτη > έκδοση παραστατικών > ενημέρωση λογιστικής και αποθέματος > ενημέρωση λογαριασμών πελατών
  • Απαίτηση παραγωγής > έλεγχος διαθέσιμων ανθρώπινων πόρων > προγραμματισμός παραγωγής > εκτέλεση παραγωγής > ενημέρωση μισθοδοσίας > ενημέρωση αποθεμάτων και λογιστικής

 

Πρόσθετες εφαρμογές που ενσωματώνουν τα μεγάλα ERP συστήματα

 

Τα συστήματα ERP μεγάλης κλίμακας έχουν πλέον ενσωματώσει ή έχουν ισχυρή ολοκλήρωση με πρόσθετες επιχειρησιακές εφαρμογές οι οποίες υποστηρίζουν όχι μόνο συναλλαγές, αλλά και λήψη αποφάσεων βελτιστοποίησης και διοικητική πληροφόρηση. Ενδεικτικά, οι πρόσθετες αυτές λειτουργίες που εντοπίζονται σε μεγάλα συστήματα ERP είναι:

  • Λειτουργίες διαχείρισης σχέσεων με πελάτες (Customer Relationship ManagementCRM)
  • Λειτουργίες διαχείρισης σχέσεων με προμηθευτές (Supplier Relationship ManagementSRM)
  • Διαχείριση κύκλου ζωής προϊόντων (Product Lifecycle ManagementPLM)
  • Διαχείριση Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Supply Chain ManagementSCM) και λήψης βέλτιστων αποφάσεων με χρήση υπολογιστικών μεθόδων (π.χ. αλγόριθμοι και μέθοδοι Επιχειρησιακής Έρευνας) για βελτιστοποίηση παραγωγής, δρομολογίων διανομής, ανάθεσης πόρων κ.α.
  • Επιχειρηματική ευφυία (Business Intelligence – BI)