1.5. Χρήσιμες πληροφορίες για την στρατηγική διατύπωση της επικοινωνιακής ιδέας
Παρακάτω, συνοψίζονται χρήσιμες πληροφορίες για τη στρατηγική διατύπωση της επικοινωνιακής ιδέας και καλές πρακτικές για την αποτελεσματική παρουσίαση:
Στο επιχειρηματικό κόσμο ο χρόνος είναι περιορισμένος. Για το λόγο αυτό θα πρέπει το pitch deck να είναι άρτια δομημένο και να εστιάζει στον περιορισμό του φόβου με την ταυτόχρονη ωφέλεια από την επένδυση ή την αγορά του προϊόντος/υπηρεσίας (reduce fear, increase greed).
Οι διαφάνειες του pitch deck θα πρέπει να είναι λίγες (γύρω στις 15-20) ώστε να μην κουράσει το στοχοθετούμενο κοινό.
Οι διαφάνειες θα πρέπει να περιέχουν λίγα λόγια αλλά εύστοχα ώστε να κεντρίσει το ενδιαφέρον του κοινού. Πίνακες, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα βοηθούν στην εύκολη κατανόηση της παρουσίασης.
Πριν την παρουσίαση, θα πρέπει να έχει καθοριστεί το στοχοθετούμενο κοινό ώστε να παρουσιαστούν τα σημεία που εγείρουν το ενδιαφέρον του. ΔΕΝ μπορεί ένα pitch deck να επικοινωνηθεί σε πολλαπλά κοινά!
Υπάρχουν 3 σημεία κατά τη διάρκεια ενός pitching: 1) Ο ομιλητής καλείται να συστήσει τον εαυτό του (Introduce yourself), 2) Ο ομιλητής θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τους λόγους για τους οποίους μιλάει, (Captivate imagination, Validate claims and Motivate to take action), 3)Ο ομιλητής θα πρέπει να διατυπώσει ένα τελικό ερώτημα προς τον ακροατή (Make an ask).
Οι ερωτήσεις Q1-10 απαντούν στο δεύτερο και σημαντικότερο στάδιο ενός pitching. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να δημιουργηθούν επιπλέον 2 διαφάνειες: η πρώτη να περιλαμβάνει το όνομα της εταιρίας και του ομιλητή (Παρουσίαση ομιλητή - introduce yourself) και η τελευταία να διατυπώνει με σαφήνεια το ερώτημα προς το κοινό (Διατύπωση ερωτήματος – make an ask). Για παράδειγμα, ποιο είναι το ποσό χρηματοδότησης που ζητά η νεοφυής επιχείρηση.
Η χρήση του λόγου θα πρέπει να είναι απλή, να μην χρησιμοποιούνται περίτεχνες λέξεις ή τεχνικά χαρακτηριστικά. Απαιτείται ο λόγος του ομιλητή να είναι άμεσος, μεστός και κατανοητός.
Στην αρχική φάση, δεν ενδιαφέρει πως λειτουργεί η καινοτομία της επιχείρησης αλλά τι κενό της αγοράς καλύπτει. Για το λόγο αυτό, δεν πρέπει να γίνονται υπερβολικές αναλύσεις και να μην χρησιμοποιούνται τεχνικοί όροι.
Σε κάθε διαφάνεια, θα πρέπει να φαίνεται το λογότυπο της εταιρίας, το έτος και η ηλεκτρονική διεύθυνση (email).
Δεδομένου του χρόνου που κάθε εταιρία έχει στη διάθεσή της για να παρουσιάσει την ιδέα της ή το προϊόν/υπηρεσία, θα πρέπει να απαντήσει σε συγκεκριμένες ερωτήσεις Q1-10. Για παράδειγμα, αν ο χρόνος είναι 3 λεπτά, θα μπορούν να απαντηθούν 3-5 κύριες ερωτήσεις. Αν ο χρόνος ανέρχεται στα 10 λεπτά, τότε μπορούν να απαντηθούν επιτυχώς και οι 10 ερωτήσεις.
Η επίτευξη της βιωσιμότητας μία νεοφυούς επιχείρησης εξαρτάται από την καινοτομία της επιχειρηματικής ιδέας. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να έχει προηγηθεί ενδελεχής έρευνα αγοράς.
Ο ενθουσιασμός του ομιλητή θα πρέπει να μεταφερθεί στο κοινό. Για το λόγο αυτό, ένα επιτυχημένο pitching απαιτεί συνεχή εξάσκηση. Χρειάζεται ο ομιλητής να αφιερώσει χρόνο για να παραδώσει μία επιτυχημένη παρουσίαση.
Κατά τη διάρκεια παρουσίασης (pitching) απαιτείται άμεση οπτική επαφή.
Οι ευκαιρίες να επικοινωνήσει το προϊόν/υπηρεσία μια νεοφυής επιχείρηση δεν είναι πολλές. Γι’ αυτό, θα πρέπει η επιχείρηση να βρίσκεται πάντοτε σε ετοιμότητα για pitching. Το επιχειρείν μπορεί να συμβεί παντού.