Το pitch deck θα πρέπει να αποτυπώνει βασικές πληροφορίες της νεοφυούς επιχείρησης και αποτελείται από τα ερωτήματα Q1-Q10. Είναι όμως σημαντικό να γνωρίζει η επιχείρηση σε ποιο κοινό απευθύνεται. Για κάθε κοινό θα πρέπει να δημιουργηθεί διαφορετικό pitch deck, ώστε να μπορεί η επιχείρηση να ανταπεξέλθει επιτυχώς στο βασικό δεύτερο στάδιο (Προσέλκυση φαντασίας, Επικύρωση αξιώσεων και Παρακίνηση για δράση - Captivate imagination, Validate claims and Motivate to take action) και ταυτόχρονα να επιτύχει στην επικοινωνιακή στρατηγική «reduce fear, increase greed».
Για τις ανάγκες της παρούσας εκπαιδευτικής δράση, θα χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα νεοφυούς επιχείρησης η εταιρεία Culture App, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα του πολιτιστικού τουρισμού. Συγκεκριμένα, δημιουργεί υλικό (3D αναπαραστάσεις, τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας και ιστορικές πληροφορίες) για να μεταφέρει τον χρήστη σε μια άλλη εποχή και να απολαύσει έναν αρχαιολογικό χώρο, όπως αυτός ήταν την εποχή της ακμής του.
Η επιτυχία ενός pitch deck βασίζεται στην παραδοχή πως η νεοφυής επιχείρηση γνωρίζει το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Η ερώτηση Q00 αποσκοπεί στην αναγνώριση του ακροατηρίου με απώτερο στόχο να καλύψει τις συγκεκριμένες ανάγκες και να μειώσει τον κίνδυνο, αυξάνοντας παράλληλα την ανταμοιβή τους από τη χρήση του προϊόντος/υπηρεσίας. Αυτό είναι το πρώτο σημείο που πρέπει να αποσαφηνιστεί πριν τη δημιουργία ενός pitch deck. Για το λόγο αυτό, θα πρέπει οι επιχειρήσεις να είναι σωστά προετοιμασμένες πριν ξεκινήσουν μια επαγγελματική παρουσίαση και να έχουν διεξάγει έρευνα στο διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα (social media), ώστε προσδιορίσουν με σαφήνεια την αγορά-στόχο (τμηματοποίηση αγοράς). Κύριος στόχος είναι να διαμορφωθεί μία παρουσίαση, η οποία να μειώνει πιθανά ενδεχόμενα αμφιβολίας και να αυξάνει την πιθανότητα ωφέλειας από τη χρήση ενός προϊόντος ή υπηρεσίας. Υπάρχουν πολλά είδη κοινού, τα οποία έχουν ως κριτήριο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε ομάδας. Στον πίνακα παρακάτω αποτυπώνονται οι ομάδες-στόχοι με μεγαλύτερο ενδιαφέρον για νεοφυείς επιχειρήσεις.
Παράδειγμα: ο τελικός χρήστης ενδιαφέρεται να καλυφθεί μία ανάγκη του. Ο επενδυτής ενδιαφέρεται για το μέγεθος που το συγκεκριμένο προϊόν/υπηρεσία δύναται να καλύψει.
Εικόνα 7: Κατηγορίες στοχοθετούμενου κοινού [12]
Σημειώνεται ότι δεν είναι σκοπός να εκπαιδευτεί το κοινό μέσα από μία επαγγελματική παρουσίαση pitching. Σκοπός είναι να δημιουργηθεί σύνδεση με το κοινό, να αναγνωριστούν οι ανάγκες του και να γεφυρωθούν με τις παροχές της νεοφυούς επιχείρησης.
Στην ενότητα αυτή, θα πρέπει να διατυπωθεί με σαφήνεια το πρόβλημα που υπάρχει στην αγορά και το λόγο που οι τρέχουσες λύσεις δεν ανταποκρίνονται επαρκώς στην διεκπεραίωσή του. Σε επιχειρηματικό πλαίσιο, θα πρέπει η επιχείρηση να απαντά στα παρακάτω υποερωτήματα:
Πελάτες: Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν ένα σημαντικό πρόβλημα που θέλετε να λύσετε;
Κενό στην αγορά (market pain): Είναι το πρόβλημα αρκετά σημαντικό ώστε να υπάρχουν ήδη άνθρωποι που να πληρώνουν για αναποτελεσματικές λύσεις;
Μέγεθος αγοράς: Υπάρχουν αρκετοί πελάτες που να ξοδεύουν αρκετά για να επικυρώσουν την πρωταρχική αγορά που η επιχείρησή σας θα στοχεύσει;
Βασικά σημεία για τη δημιουργία του περιεχομένου της παρουσίασης
Βασικά σημεία για τη διαμόρφωση των διαφανειών της παρουσίασης
Εικόνα 8: Παράδειγμα ερώτησης Q1:
Στην ενότητα αυτή δίνεται με σαφήνεια η πρωτοποριακή λύση στο ερώτημα της Q1. Ο συνδυασμός μιας έξυπνης λύσης με τεχνολογία αιχμής μεγιστοποιεί το ενδιαφέρον του κοινού. Σε επιχειρηματικό πλαίσιο, η επιχείρηση θα πρέπει να απαντά στα εξής υποερωτήματα:
Ερώτημα: Ποια είναι η λύση που προσφέρετε;
Μυστική συνταγή (Secret sauce): Ποια η καινοτομία που προσφέρετε; Η προσέγγιση στη λύση πρέπει να αντικατοπτρίζει την καινοτόμο προσέγγιση που κάνει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας μοναδικά.
Βασικά σημεία για τη δημιουργία του περιεχομένου της παρουσίασης
Βασικά σημεία για τη διαμόρφωση των διαφανειών της παρουσίασης
Εικόνα 9: Παράδειγμα ερώτησης Q2:
Στην ενότητα αυτή θα πρέπει να αποσαφηνιστεί το πλεονέκτημα της επιχείρησης, ώστε το κοινό να κατανοήσει γιατί αποτελεί επιτακτικό λόγο μια επένδυση ή μία αγορά προϊόντος/υπηρεσίας. Σε επιχειρηματικό πλαίσιο, θα πρέπει η επιχείρηση να απαντά στα παρακάτω υποερωτήματα:
Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: Ποια είναι τα οφέλη της συγκεκριμένης λύσης; Γιατί την κάνει να ξεχωρίζει από παρόμοιες λύσεις;
Ανταγωνιστικό τοπίο: Ποιο είναι το πλήρες φάσμα του ανταγωνισμού (άμεσο και έμμεσο, υφιστάμενο και αναδυόμενο);
Βασικά σημεία για τη δημιουργία του περιεχομένου της παρουσίασης
Βασικά σημεία για τη διαμόρφωση των διαφανειών της παρουσίασης:
Εικόνα 10: Παράδειγμα ερώτησης Q3:
Στην ενότητα αυτή θα πρέπει να διατυπωθούν οι λόγοι που η επιχείρηση θα διατηρήσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα. Σε επιχειρηματικό πλαίσιο, θα πρέπει η επιχείρηση να απαντά στα παρακάτω υποερωτήματα:
Βιώσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: Ποια είναι η στρατηγική σας για τη διατήρηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της επιχείρησης έναντι του ανταγωνισμού;
Αποκλειστικότητα: Υπάρχει σχετική πνευματική ιδιοκτησία (εμπορικό σήμα, δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, πνευματικά δικαιώματα); Εάν μέρος της στρατηγικής σας είναι να χορηγήσετε άδεια χρήσης της τεχνολογίας σας σε συνεργάτες ή πελάτες, πως η εταιρεία θα διατηρήσει την αποκλειστική πνευματική ιδιοκτησία;
Βασικά σημεία για τη δημιουργία του περιεχομένου της παρουσίασης
Βασικά σημεία για τη διαμόρφωση των διαφανειών της παρουσίασης:
Μια διαφάνεια σε περίπτωση ύπαρξης διπλώματος ευρεσιτεχνίας ή άλλων νομικών μέσων, σε περίπτωση έλλειψης χρόνου, η απάντηση της Q4 μπορεί να συμπεριληφθεί στην Q2 Και αν η στρατηγική σας βασίζεται σε συνεργασίες, μπορεί να συμπεριληφθεί σε επόμενες διαφάνειες - ερωτήσεις.
Εικόνα 11: Παράδειγμα ερώτησης Q4:
Στην ενότητα αυτή θα πρέπει να διατυπωθεί η δυνατότητα της επιχείρησης να επιτύχει ορισμένα κρίσιμα ορόσημα. Είναι η ευκαιρία να αξιολογηθεί το προϊόν/υπηρεσία καθώς και να χτιστεί η εμπιστοσύνη με το κοινό καθώς όταν δεν υπάρχουν έσοδα, καθίσταται αμφίβολη η επιτυχία του στο αγοραστικό κοινό. Σε επιχειρηματικό πλαίσιο, θα πρέπει η επιχείρηση να απαντά στα παρακάτω υποερωτήματα:
Επίδειξη: Εκτιμάται η λύση σας από τους πρωτοπόρους στην υιοθέτηση καινοτομιών (early adopters);
Εγκυρότητα: Υπάρχει απόδειξη εσόδων;
Βασικά σημεία για τη δημιουργία του περιεχομένου της παρουσίασης
:
Βασικά σημεία για τη διαμόρφωση των διαφανειών της παρουσίασης:
Εικόνα 12: Παράδειγμα ερώτησης Q5:
Στην ενότητα αυτή θα πρέπει να αναπτυχθεί συνοπτικά το επιχειρηματικό μοντέλο και να καταγραφεί σε διάγραμμα η αλυσίδα αξίας, τα κανάλια διανομής και το σενάρια επεκτασιμότητας της επιχείρησης (scale up). Σε επιχειρηματικό πλαίσιο, θα πρέπει η επιχείρηση να απαντά στα παρακάτω υποερωτήματα:
Επιχειρηματικό μοντέλο: Πως θα λειτουργήσει η αλυσίδα αξίας;
Απόκτηση πελατών: Ποιες οι μέθοδοι για τον εντοπισμό, την προσέλκυση και τη διατήρηση πελατών;
Επεκτασιμότητα: Ποια η στρατηγική επεκτασιμότητας της επιχείρησης;
Βασικά σημεία για τη δημιουργία του περιεχομένου της παρουσίασης
Βασικά σημεία για τη διαμόρφωση των διαφανειών της παρουσίασης
Εικόνα 13: Παράδειγμα ερώτησης Q6:
Στην ενότητα αυτή θα πρέπει να διατυπωθούν οι οικονομικές προβλέψεις της επιχείρησης. Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν έσοδα, θα πρέπει να αναπτυχθούν εικασίες, προβλέποντας σε ένα μέλλον που θα γίνει πραγματικότητα. Εάν υπάρχουν έσοδα, τότε είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να επικυρωθεί η ικανότητα της επιχείρησης. Σε επιχειρηματικό πλαίσιο, θα πρέπει η επιχείρηση να απαντά στα παρακάτω υποερωτήματα:
Οικονομικές προβλέψεις: Ποιες είναι οι μελλοντικές επιδόσεις της επιχείρησης; Ποια τα πρώτα έσοδα, το νεκρό σημείο και τα ορόσημα εσόδων;
Διείσδυση στην αγορά: Ποια η στρατηγική διείσδυσης στην αγορά;
Βασικά σημεία για τη δημιουργία του περιεχομένου της παρουσίασης:
Βασικά σημεία για τη διαμόρφωση των διαφανειών της παρουσίασης
Εικόνα 14: Παράδειγμα ερώτησης Q7:
Στην ενότητα αυτή θα πρέπει να παρουσιάζει την ηγετική ομάδα, επιβεβαιώνοντας μέσω των προσόντων ότι έχει τις κατάλληλες δυνατότητες να οικοδομήσει μια επιτυχημένη επιχείρηση. Σε επιχειρηματικό πλαίσιο, θα πρέπει η επιχείρηση να απαντά στα παρακάτω υποερωτήματα:
Ηγεσία: Μπορούν οι ιδρυτές να επικοινωνήσουν το όραμα, την κουλτούρα και τα ορόσημα της επιχείρησης;
Δεξιότητες και εμπειρία: Κατέχει η ηγετική ομάδα την κατάρτιση και την εμπειρία για να χειριστεί όλες τις κύριες πτυχές της επιχείρησης, να αναζητά ευκαιρίες για να καλύψει τυχόν κενά ή να αξιοποιήσει συμβούλους για να μάθει στη δουλειά;
Βασικά σημεία για τη δημιουργία του περιεχομένου της παρουσίασης
Βασικά σημεία για τη διαμόρφωση των διαφανειών της παρουσίασης
Εικόνα 15: Παράδειγμα ερώτησης Q8:
Στην ενότητα αυτή θα πρέπει να διατυπωθεί περιεκτικά το αναπτυξιακό πλάνο που έχει δημιουργήσει η επιχείρηση, το οποίο να είναι χρονικά προσδιορισμένο και να αναλύει συνοπτικά την επένδυση, ούτως ώστε να καταστεί σαφή η απόδοση της επένδυσης (return on investment). Σε επιχειρηματικό πλαίσιο, θα πρέπει η επιχείρηση να απαντά στα παρακάτω υποερωτήματα:
Προσανατολισμός στόχων: Ποιους μακροπρόθεσμους στόχους έχει θέσει η επιχείρηση;
Ορόσημα προστιθέμενης αξίας: Πως προσδιορίζεται χρονικά και οικονομικά η επίτευξη των στόχων αυτών;
Βασικά σημεία για τη δημιουργία του περιεχομένου της παρουσίασης
Βασικά σημεία για τη διαμόρφωση των διαφανειών της παρουσίασης
Εικόνα 16: Παράδειγμα Α ερωτήσεων Q9 & Q10:
Είκονα 17: Παράδειγμα Β ερωτήσεων Q9 &Q10 [15]