Έχοντας αποτυπώσει τα επιμέρους στάδια της αγροδιατροφικής εφοδιαστικής αλυσίδας, είναι εμφανής η σχέση μεταξύ των εμπλεκομένων μερών και επομένως η ανάγκη μοντελοποίησης και δημιουργίας ενός σχεδίου λειτουργίας. Ορισμένα βασικά ζητήματα τα οποία απασχολούν τη διοίκηση όσον αφορά τη λήψη αποφάσεων στην αγροδιατροφική εφοδιαστική αλυσίδα είναι τα εξής:
Η λήψη αποφάσεων μπορεί να πραγματοποιηθεί και να ενισχυθεί μέσω της χρήσης ποιοτικών και ποσοτικών μεθόδων ανάλυσης, όπως επίσης και τεχνολογιών μοντελοποίησης και βελτιστοποίησης διεργασιών. Η ανάλυση δέντρου αποφάσεων βοηθά στη λήψη αποφάσεων σε αβέβαια περιβάλλοντα. Το δέντρο αποφάσεων βοηθά στη δημιουργία μιας γραφικής επισκόπησης πιθανών στρατηγικών και στον υπολογισμό
με απλά βήματα των εσόδων του κόστους των πιθανών μελλοντικών επιλογών. Για αυτόν τον λόγο, μπορεί να βοηθήσει στη λήψη αποφάσεων και να βοηθήσει στον σχεδιασμό των διαδικασιών και δικτύων.
Η λήψη των τελικών αποφάσεων αναφορικά με τα ζητήματα σχεδιασμού και λειτουργίας αγροδιατροφικών εφοδιαστικών αλυσίδων υποστηρίζονται από ορισμένα εργαλεία μοντελοποίησης των διεργασιών. Με τον τρόπο αυτό, η διοίκηση μπορεί να έχει μια σαφή εικόνα του δικτύου μεταφορών και να προβεί σε βελτιστοποιήσεις και αλλαγές σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται ενδεικτικά ορισμένα ζητήματα μοντελοποίησης και ανάλυσης των επιμέρους σταδίων της αγροδιατροφικής εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η επιλογή της στρατηγικής προμηθειών είναι ιδιαίτερα σημαντική στη διαμόρφωση μίας εφοδιαστικής αλυσίδας αγροδιατροφικών προϊόντων. Η στρατηγική προμηθειών περιλαμβάνει τις εξής διαδικασίες:
Α) ο μεταποιητής (π.χ. οινοποιείο) θέλει να γίνει και παραγωγός (π.χ. να παράγει σταφύλια)
Β) μέρος της διαδικασίας γίνεται με την βοήθεια εξωτερικού συνεργάτη (π.χ. μονάδα παραγωγής τοματοπολτού τον διαθέτει για συσκευασία σε εξωτερικό συσκευαστήριο και εξετάζει το ενδεχόμενο δημιουργίας συσκευαστηρίου εντός της μονάδας).
Το ερώτημα αυτό δεν απευθύνεται μόνο στην επιλογή του τρόπου προμήθειας των βασικών υλικών, αλλά και υπηρεσιών όπως τεχνική υποστήριξη, υπηρεσίες καθαριότητας κ.τ.λ.
Η στρατηγική προμηθειών δεν αφορά αποκλειστικά είδη άμεσα σχετιζόμενα με το προϊόν, όπως συστατικά τροφίμων ή υλικά συσκευασίας, αλλά και τον εξοπλισμό της επιχείρησης. Επομένως η λήψη αποφάσεων όσον αφορά τους προμηθευτές πρέπει να περιλαμβάνει όλο το φάσμα προμηθειών της επιχείρησης.
Οι στρατηγικές προμηθειών χωρίζονται με βάση τα εξής χαρακτηριστικά:
Για να επιτευχθεί η κατάλληλη στρατηγική προμηθειών ακολουθούνται τα εξής βήματα (Talluri et al., 2013):
Η επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας των εγκαταστάσεων σε μία εφοδιαστική αλυσίδα αγροδιατροφικών προϊόντων αποτελεί σημαντική απόφαση για την διαχείρισή της. Η τοποθεσία των εγκαταστάσεων επιλέγεται σύμφωνα με κριτήρια όπως:
Προκειμένου να προβεί η διοίκηση στη λήψη αποφάσεων για την επιλογή της βέλτιστης τοποθεσίας των εγκαταστάσεων, προτείνεται η χρήση ποιοτικών και ποσοτικών μεθόδων. Οι μέθοδοι βελτιστοποίησης και προσομοίωσης δεν επιλέγονται συχνά σε αυτές τις περιπτώσεις, αφού στην ουσία η απόφαση βασίζεται περισσότερο σε υποκειμενικά κριτήρια (πολιτική της επιχείρησης, εμπειρικά δεδομένα) (Lim et al., 2013).
Προκειμένου να επιλεγεί το κατάλληλο μοντέλο διακίνησης πρέπει πρώτα να αποφασιστεί η βασική δομή του δικτύου μεταφορών. Η επιλογή του μοντέλου διακίνησης προϊόντων εξαρτάται από το ίδιο το προϊόν και τη δομή της αγοράς. Το απλούστερο μοντέλο μεταφοράς, είναι αυτό στο οποίο τα απαραίτητα προϊόντα προς παραγγελία βρίσκονται σε ένα σημείο μεταφέρονται απευθείας σε έναν προορισμό (Σχήμα 5). Στην περίπτωση αυτή η διαδικασία μεταφοράς δεν υπόκειται σε βελτιστοποίηση.
Σχήμα 5: Απλό μοντέλο μεταφοράς προϊόντων
Στην πραγματικότητα στις περισσότερες περιπτώσεις εφοδιαστικών αλυσίδων, δημιουργείται ένα δίκτυο μεταφορών. Στο δίκτυο αυτό μπορεί να υπάρχει είτε ένα σημείο προέλευσης με πολλαπλά σημεία προορισμού (Σχήμα 6) είτε πολλαπλά σημεία προέλευσης με έναν προορισμό (Σχήμα 7).
Σχήμα 6: Δίκτυο μεταφορών - ένας σημείο προέλευσης / πολλαπλοί προορισμοί
Σχήμα 7: Δίκτυο μεταφορών - Πολλαπλά σημεία προέλευσης / ένας προορισμός
Υπάρχουν βέβαια και ακόμα πιο σύνθετες περιπτώσεις, όπου υπάρχουν πολλαπλά σημεία προέλευσης με πολλαπλούς προορισμούς (Many-to-many), όπως διακρίνεται στο Σχήμα 8.
Σχήμα 8: Δίκτυο many-to-many
Ορισμένοι από τους στόχους του σχεδιασμού του δικτύου μεταφοράς προϊόντων στην αγροδιατροφική εφοδιαστική αλυσίδα είναι οι εξής:
Προκειμένου να διαμορφωθεί το σχέδιο διακίνησης προϊόντων και αφού έχουν επιλεχθεί οι κατάλληλοι προμηθευτές, η διοίκηση προχωρά στην αξιολόγηση στοιχείων για την οργάνωση των αποστολών και την ανάλυση των χρόνων παράδοσης.
Κατά την οργάνωση των αποστολών αξιολογούνται τα εξής ζητήματα:
Εκτός από τον καθορισμό του βέλτιστου τρόπου πραγματοποίησης των αποστολών είναι σημαντικό να καθοριστεί και ο χρόνος παράδοσης των προϊόντων ώστε να προβλεφθεί η ο αριθμός των εγκαταστάσεων που χρειάζονται για τη δημιουργία του δικτύου διακίνησης των προϊόντων. Ανάλογα με την ποσότητα και την συχνότητα παραλαβών θα πρέπει να σχεδιαστούν και οι αντίστοιχες εγκαταστάσεις, όπως αποθήκες, οι οποίες θα διασφαλίζουν την ποιότητα και ασφάλεια του προϊόντος και την υποστήριξη του αναγκαίου όγκου αποθέματος με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.
Ο σχεδιασμός του χώρου επεξεργασίας των προϊόντων και η οργάνωση των αποθηκών είναι ένα σημείο, όπου η λήψη αποφάσεων είναι ιδιαίτερα κρίσιμη. Ο σχεδιασμός της παραγωγικής διαδικασίας και της αποθήκευσης των πρώτων υλών και των τελικών προϊόντων πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται η αποδοτικότητα και η ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για λειτουργίες που αποσκοπούν στην προσθήκη ή/και τη διατήρηση αξίας στα προϊόντα. Στη βιομηχανία των αγροδιατροφικών προϊόντων, ο σχεδιασμός διεργασιών είναι ιδιαίτερα σύνθετος, καθώς είναι πολλές οι παράμετροι που πρέπει να ληφθούν υπόψη σε όλα τα στάδια, ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη παραγωγή και να ενισχυθεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Μερικά από τα σημεία που εστιάζει η διοίκηση όσον αφορά τον σχεδιασμό του χώρου επεξεργασίας και των αποθηκών είναι:
Σχήμα 9: Νεκρό σημείο (break-even-point)
Η σωστή πρόβλεψη της ζήτησης είναι ζωτικής σημασίας για κάθε επιχειρησιακό σχεδιασμό. Εάν οι εκτιμήσεις είναι πολύ υψηλές, η εταιρεία υπερπαράγει αγαθά που δεν μπορούν να πουληθούν. Από τη μια πλευρά, αυτή η περιττή παραγωγή αυξάνει το κόστος για πόρους, όπως πρώτες ύλες, εργατικό δυναμικό, ή αποθηκευτικό χώρο. Από την άλλη πλευρά, η υποπαραγωγή μπορεί να οδηγήσει σε ελλείψεις και απώλεια επιχειρηματικών ευκαιριών και πιθανή απώλεια πελατών που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν.
Η καλή πρόβλεψη μπορεί να ενισχύσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μίας επιχείρησης και επομένως να αυξήσει την απόδοση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Τα δεδομένα πρόβλεψης της ζήτησης αντιπροσωπεύουν τα δεδομένα για περαιτέρω παραγωγή, μεταφορά, προμήθεια και προγραμματισμό αποθεμάτων. Επιπλέον, πολλές στρατηγικές αποφάσεις, όπως η τοποθεσία των εγκαταστάσεων, ο σχεδιασμός, η διαχείριση εσόδων και ο σχεδιασμός διαδικασιών, αλληλεπιδρούν με τις προβλέψεις ζήτησης και οι αποφάσεις που λαμβάνονται εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από αυτές. Η διαδικασία για την πρόβλεψη της ζήτησης ακολουθεί τα εξής στάδια:
Η πρόβλεψη της ζήτησης είναι ιδιαίτερα σημαντική ώστε να επιτευχθεί η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Συστήματα όπως το MRPII μπορούν να βοηθήσουν στην επίτευξη της ισορροπίας αυτής μέσω της μετάφρασης των επιχειρησιακών σχεδίων και των προβλέψεων ζήτησης, συμπεριλαμβανομένων των παραγγελιών των πελατών, σε σχέδια παραγωγής και αγορών.
Για την πρόβλεψη της ζήτησης χρησιμοποιούνται ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι.
Οι ποιοτικές μέθοδοι χρησιμοποιούνται όταν η κατάσταση είναι ασαφής και υπάρχουν λίγα δεδομένα. Τυπικά, τέτοιες καταστάσεις έχουν μακροπρόθεσμο χαρακτήρα ή περιλαμβάνουν αποφάσεις που αφορούν την εφαρμογή κάποιας νέας τεχνολογίας ή την παραγωγή ενός νέου προϊόντος. Η πρόβλεψη για τέτοιες περιπτώσεις έχει κυρίως εμπειρικό χαρακτήρα. Σε πολλές περιπτώσεις, η διαδικασία πρόβλεψης βασίζεται σε εμπειρικά και ιστορικά δεδομένα, όπως οι αριθμοί ζήτησης. H επιτυχία της μεθόδου βασίζεται στην αξιοπιστία των διαθέσιμων δεδομένων για την πρόβλεψη.
Στην περίπτωση της χρήσης μίας νέας τεχνολογίας ή της παραγωγής ενός νέου προϊόντος, η πρόβλεψη γίνεται βασιζόμενη στις απόψεις των καταναλωτών ή ειδικών. H έρευνα πελατών είναι ένα καλό εργαλείο, όταν μια εταιρεία λανσάρει ένα νέο προϊόν και επομένως δεν υπάρχει ιστορικό πωλήσεων. Η επιχείρηση, με τη χρήση ερωτηματολογίων, μπορεί να απευθυνθεί απευθείας τους πελάτες της και να πάρει στοιχεία για την προβλεπόμενη απήχηση του νέου προϊόντος στην αγορά. Η διαμόρφωση πάνελ ειδικών είναι επίσης μία ποιοτική μέθοδος πρόβλεψης, η οποία βασίζεται στην άποψη εξειδικευμένων ατόμων. Η πιο γνωστή μέθοδος είναι η μέθοδος Delphi.
Οι ποσοτικές μέθοδοι χρησιμοποιούνται όταν υπάρχουν ιστορικά δεδομένα, π.χ. υπάρχοντα προϊόντα, υπάρχουσα τεχνολογία ή υπάρχουσες αγορές. Αυτές οι μέθοδοι βασίζονται σε στατιστικές μεθόδους. Οι στατιστικές μέθοδοι μπορούν να ταξινομηθούν σε δύο διαφορετικές μεθόδους πρόβλεψης: