1.5. Στρατηγικός σχεδιασμός επιχειρήσεων και η σχέση με την εφοδιαστική αλυσίδα

 

Ο στρατηγικός σχεδιασμός μίας επιχείρησης περιλαμβάνει τον προσδιορισμό των κατευθύνσεών της και την αποτύπωση των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων της.

Σε γενικές γραμμές υπάρχουν τα εξής ήδη στρατηγικών που μπορούν να ακολουθηθούν στην διοίκηση μίας επιχείρησης (Cohen, 2013).

  • Στρατηγική καινοτομίας (Innovation strategy) – Ως πρωταρχικός στόχος ορίζεται η δημιουργία ενός καινοτόμου προϊόντος.
  • Στρατηγική αποδοτικότητας (Efficiency strategy) – Στοχεύει στην δημιουργία προϊόντων με τιμή προσιτή στον καταναλωτή
  • Στρατηγική ποιότητας (Quality strategy) – Στοχεύει στην παραγωγή υψηλής ποιότητας προϊόντων.
  • Στρατηγική ανταπόκρισης (Responsiveness strategy) – Ο σχεδιασμός της εφοδιαστικής αλυσίδας με βάση τις ανάγκες και απαιτήσεις του καταναλωτή.

 

Ο απώτερος στόχος του στρατηγικού σχεδιασμού μιας επιχείρησης είναι η διαμόρφωση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Σε ένα σύστημα εφοδιασμού, όπου εμπλέκονται διαφορετικές επιχειρήσεις, η διατήρηση και ενίσχυση του ανταγωνιστικού τους πλεονεκτήματος μέσα από τις λειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι κομβικές (Arana-Solares et al., 2012). Επιπλέον, η εναρμόνιση των στρατηγικών των εμπλεκομένων αποτελεί μέσο επίτευξης της καλύτερης επικοινωνίας μεταξύ τους και της αύξησης της απόδοσης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στον Πίνακα 1 παρουσιάζονται σύντομα τα πλεονεκτήματα κάθε στρατηγικής και η συμβολή της διοίκησης των εφοδιαστικών αλυσίδων στη διαμόρφωση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

 

Πίνακας 1: Στρατηγική επιχειρήσεων και εφοδιαστική αλυσίδα